De 7 former for hvile handler om mere end blot at få sovet nok. Måske har du oplevet at vågne op efter en nats søvn, hvor du slet ikke har følt dig udhvilet? Det kan skyldes, at vi har brug for flere forskellige former for hvile. Og søvn er kun èn af dem.

De 7 former for hvile handler om meget andet end søvn. Mange mennesker lever et liv hvor vi presser os selv til det yderste. Både af de krav vi møder på vores arbejde, men også i vores privatliv, og af de ting vi omgiver os med. Vi får ikke den hvile vi har brug for. Vi er måske ikke klar over, hvor vigtigt det er at få hvilet os på flere forskellige måder. Det resulterer i, at vi føler os energiforladte og mangler overskud i hverdagen.

Det er der nogle forskere der har arbejdet med og fundet ud af, at der i virkeligheden findes 7 former for hvile.

1. Fysisk hvile

Fysisk hvile kan både være være en aktiv eller passiv form for hvile. Det kan en passiv form, hvor vi tager en lur når vi har brug for det. Men det kan også være en mere aktiv form, hvor vi praktiserer fx. yoga eller chi gong eller laver nogle dybe stræk. Vi kan også opnå en aktiv fysisk form for hvile, hvis vi får massage eller kropsbehandlinger.

2. Mental hvile

Mental hvile handler om at få nogle pauser i løbet af dagen hvor vi slukker vores telefon, eller lytter til noget beroligende musik. Vi kan fx. fokusere på vores åndedræt ved at lave nogle åndedrætsøvelser eller lave en kort meditation. Det kan også være en god ide, at have en notesblok i nærheden, til at skrive de tanker ned der fylder lige nu, eller gøre det om aftenen inden vi går i seng.

3. Følelsesmæssig hvile

Vi har brug for at kunne betro os til andre mennesker. Vi kan fx. dele vores tanker og bekymringer med en ven, en terapeut eller i en fortrolig gruppe. Vi har også brug for at kunne trække os og ikke altid skulle stå til rådighed for andre. Siger vi altid ja til andre selvom vi egentlig mener nej? Vi har brug for at kunne være autentiske, så vi tør sige nej når vi mener det. Det giver følelsesmæssig hvile.

4. Social hvile

Det er også vigtigt, at vi omgiver os med mennesker der giver os energi. Mennesker der gør os glade og som vi føler os godt tilpas sammen med. Hvis vi tilbringer meget tid med mennesker, som vi skal bruge meget energi på at være sammen med, så dræner det os. Eller mennesker der har en meget negativ attitude, så bliver vi påvirket af det. Derfor er det vigtigt, at minimere den tid du er sammen med de mennesker der “trækker dig i den forkerte retning”. Skru i stedet op for den tid vi bruger, med de mennesker der giver os energi.

5. Kreativ hvile

Den kreative hvile får vi fx ved at læse en god bog eller ved at opholde os i naturen. Se på flot arkitektur eller gå kunstmuseum og se på kunst. Det betyder noget hvilke omgivelser vi befinder os i til dagligt, og vi bliver ikke inspireret og iderige af at sidde i lokaler med kridhvide vægge uden noget smukt og spændende at se på. Derfor er det vigtigt at vi omgiver os med noget der appellere mere til vores sanser.

6. Sensorisk hvile

Vi får mange sanseindtryk hele tiden. Så sluk for telefonen og skærmen. Få noget frisk luft. Løb eller gå en tur. Vi bliver nemt overstimuleret af sanseindtryk fra mange skærme, kunstigt lys  og lyde og mennesker omkring os. Brug i det mindste et øjeblik på blot at lukke øjnene et par gange om dagen, så vi lige får en pause fra de mange indtryk.

7. Åndelig hvile

Åndelig hvile handler om at vi forbinder os med noget der er større end os selv. Det kan være at vi deltager i noget frivilligt arbejde. Det kan være at vi går i kirke eller praktisere en anden form for religion. Vi kan meditere eller læse filosofi eller gamle skrifter. Nogle er interesseret i en åndelig eller spirituel verden. Det handler om at være en del af noget større.

Find balancen

Der er mange former for hvile. Og det er vigtigt, at vi får ladet op alle de steder vi kan, så vi kan føle os udhvilet og få mere overskud i vores hverdag. For vi har brug for det. Der er alt for mange af os, der lever et liv i konstant energiunderskud, fordi vi måske ikke er klar over, hvordan vi skal give kroppen den form for hvile som den har brug for.

Så undersøg hvor du kan skrue op og ned for nogle af de områder jeg her har beskrevet.  Og mærk efter hvad der giver dig mere overskud. Nogle gange er det bare små justeringer der skal, til for at flytte balancen i din hverdag og i dit liv.

Har du brug for hjælp til at mærke efter, hvilke områder du med fordel kan ændre på, så læs mere om mine behandlinger her

Du kan også læse:  Jeg  skal huske at stoppe op så min krop kan følge med

Lisbeth Degn, Kropsterapeut 💚

Kilder:

Saundra Dalton-Smith MD, forfatter, forsker og forfatter

Tascha Bailey, terapeut

Få bedre kropskontakt

Få bedre kropskontakt

Tilmeld dig her og få inspiration til at dæmpe stress-symptomer som uro i kroppen, smerter, angst, depression. Straks efter tilmelding får du min mobilvenlige guide.

Tak for din tilmelding. Kig i din indbakke (Tjek evt. dit spamfilter). Du får mail med link til at bekræfte, at du vil have mail fra mig.