Føler du dig ensom eller kender du til ensomhed? Så ved du hvor smertefuldt det kan opleves. Her er nogle bud på hvad vi selv kan gøre for at komme ud af ensomheden. Over 600.000 danskere føler sig ensomme, så du er langt fra den eneste.

Føler du dig sommetider ensom eller kender du til ensomhed? Det kan føles som en borende smerte som kan være altdominerende i din hverdag. Både følelsen af ensomhed og en følelse af, at du også er den eneste der har det sådan. Men rigtig mange mennesker lider af ensomhed, både unge og ældre.  Faktisk op mod 600.000 danskere lider af ensomhed. D. 21. juni 2023 udkom en ny national strategi mod ensomhed. Planen er bla. at ensomheden skal halveres inden år 2040, med forskellige tiltag. Så der er fokus på området.

Men hvad betyder det at være ensom?

Når vi føler os ensomme kan vi have en følelse af isolation. Vi kan opleve at vi mangler nogle tætte og gode forbindelser til andre mennesker. Det kan også være en følelse der er tilstede, når vi er sammen med andre mennesker. Det kan være at vi føler os anderledes eller at vi ikke bliver forstået eller mødt som den vi er. På den måde kan vi komme til at føle os forkerte og det kan medføre ensomhed. Nogle oplever ensomhed i enkelte perioder af deres liv. Andre oplever ensomhed som en mere permanent tilstand, som er der mere eller mindre hele tiden.

Hvad skyldes ensomhed?

Ensomhed kan skyldes mange ting. DU kan være i en relation hvor du ikke føler dig helt forstået og mødt og på den måde kan du føle dig ensom i relationen. Ensomhed er dermed ikke defineret ud fra om du er isoleret eller sammen med andre mennesker, fordi du sagtens kan føle dig ensom i en relation med et andet menneske.

Du kan også bærer rundt på et traume, som andre ikke forstår. Det kan være at du har været udsat for noget som du ikke føler du kan dele med andre. Det kan få dig til at føle dig anderledes og dermed også isoleret og ensom. Eller du kan indgå sammenhænge eller fællesskaber, hvor du ikke har de samme interesser og du på den måde kan føle dig udenfor.

Det kan også være at du har et helt andet livssyn eller andre værdier end dem du omgås, og på den måde kan du føle dig alene og ensom og ikke forstået.

Ensomhed kan også komme som følge af en sorg du bærer på, hvis du har mistet en du holder af og andre ikke forstår eller respekterer din sorg.

Hvordan kan jeg komme ud af ensomheden?

  • tal åbent om det, med nogle du kan betro dig til og har tillid til, det hjælper at dele med nogle.
  • opsøg nye fællesskaber, hvor du kan opbygge nye relationer med samme interesser som dig.
  • Skab en bedre kontakt til din krop, brug fx meditationer eller yoga.
  • tillad dig selv at mærke ensomheden, den er der af en grund og du skal lytte til den og give den plads.
  • opsøg professionel hjælp hvis du oplever at ensomheden bliver for dominerende.

En bedre kontakt til kroppen kan være vejen ud af ensomhed

For hvorfor er det, at nogle af os bliver ramt af ensomhed imens andre ikke gør?

Svaret kan ligge i den opvækst vi har fået. Måske har vi oplevet, at vi på et tidspunkt i vores liv, ikke blev mødt i et behov. Måske oplevede vi at vi blev gjort forkert eller anderledes i nogle sammenhænge eller bestemte situationer. Som voksen kan vi dermed have en tendens til, at vi ofte ubevidst selv vil opsøge situationer eller relationer, hvor vi oplever det samme gentage sig. Vi føler os anderledes og forkerte og dermed også ensomme. Og det er velkendt. Det er noget vores krop husker.

Vi kan fx være så bange for at blive udstødt i et fællesskab, at vi ikke går helhjertet ind i det. Vi står ligesom med den ene fod udenfor hele tiden. Vi holder os  selv lidt på afstand. Og så føler vi os netop heller ikke helt som en del af fællesskabet. Og så havner vi i den velkendte følelse af ensomhed igen. Men det finder vi (ofte ubevidst) en form for tryghed i, fordi vi kender den følelse.

Vi kan komme til at gå rundt og gemme på svære ting og ikke få det delt med nogle og af den grund føle os ensomme. Men hvis vi ikke vover at sige det højt, kan andre ikke vide hvordan vi har det. Men det kan føles meget farligt at sige højt, for det har kroppen nemlig erfaring for, at det kommer der ikke noget godt ud af. Og sådan var det måske også engang. Men sådan er det ikke nødvendigvis længere. Og det kan vi få kontakt til, hvis vi får skabt en dybere kontakt til vores krop igen.

Har du brug for hjælp til din ensomhed?

En kropslig terapeutisk tilgang kan derfor være meget givende og helende, da mange af de svære følelser netop kan sidde fastlåst i kroppen. Fordi vi ofte er vokset op i en familie, hvor der var noget, der ikke blev italesat eller der ikke var plads til. Alle børn vil opleve, at der er nogle bestemte følelser eller sider af os selv, der ikke var velset og som vi lærte at vi skulle gemme væk. Det kan føre til at vi ofte meget tidligt har lært, at vi var forkerte hvis vi fx sagde noget højt eller hvis vi udtrykte bestemte følelser. Derfor måtte vi beskytte os selv, ved at lukke af for disse følelser eller sider af os selv, som vi mærkede der ikke var plads til.

Og det kan være ensomt at gå med de følelser. Og det bliver endnu mere ensomt når vi ikke siger det højt. Men det sidder stadig i kroppen, fordi kroppen husker det hele. Og dermed bliver de samme følelser også ved med at fylde i kroppen.

Når vi som voksne støder ind i noget der minder om et kendt gammelt mønster, i en relation fx, så reagerer kroppen med at lukke ned for det vi mærker. Fordi kroppen egentlig bare forsøger at beskytte os. Men for at bryde det mønster, må vi skabe kontakt til de følelser, der er forbundet med det svære. Og vi må give vores krop lov til at udtrykke de svære følelser, i stedet for at holde dem tilbage. På den måde kan vi lære kroppen, at det ikke længere er så farligt.

At føle sig forbundet

Og det får os til at føle os mere frie og hele som mennesker. For vi behøver ikke længere at skjule noget. Vi vil endda opleve en meget større forbundethed til vores omgivelser og i vores nære relationer, i takt med at vi står mere ved det vi mærker.

Det er ofte når vi mangler kontakt til os selv og ikke kan mærke en forbundethed, at vi kan komme til at føle os ensomme. Derfor er kontakten til kroppen så vigtig. For når vi får skabt en god kontakt til os selv, så kan vi bedre stå ved os selv og det vi mærker. Vi kan bedre udtrykke hvordan vi har det og hvad vi har brug for. I takt med at vi mærker og åbner mere op for hvad der foregår indeni os selv, så vil vi også søge nye nærende fællesskaber og relationer.

Hvordan kan jeg hjælpe dig?

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan jeg arbejder med ensomhed, så er du meget velkommen til at kontakte mig, for at få en gratis opklarende telefonsamtale hvor du kan få svar på dine spørgsmål, og høre om jeg er den rette til at hjælpe dig.  Du kan booke en tid lige her:

Lisbeth Degn Kropsterapeut💚

Få bedre kropskontakt

Få bedre kropskontakt

Tilmeld dig her og få inspiration til at dæmpe stress-symptomer som uro i kroppen, smerter, angst, depression. Straks efter tilmelding får du min mobilvenlige guide.

Tak for din tilmelding. Kig i din indbakke (Tjek evt. dit spamfilter). Du får mail med link til at bekræfte, at du vil have mail fra mig.