Hvordan kan du leve et godt liv, med dig selv og din krop i balance? Det findes der tonsvis af litteratur om. Men jeg vil alligevel prøve, at komme med mine enkle bud på, hvad du selv kan gøre.

Det behøver ikke at være raketvidenskab. Der er 4 ting, du skal lære at have fokus på, for at forebygge smerter og sygdom i din krop.

  • Kost

  • Motion

  • Søvn

  • Mental balance

Du er sikkert ikke særlig overrasket over de 3 første, men den sidste, er måske noget, du ikke tidligere har tillagt så stor betydning.

Kost

Vi ved godt at det er vigtigt at spise og varieret.  Kroppen har brug for brændstof. Men hvad vil det sige? Det kan let virke uoverskueligt, hvordan du skal spise og hvad du skal spise, for at “spise sundt”. Spørgsmål om hvorvidt du skal spise kød, mælkeprodukter, glutenfri, antiinflammatorisk kost, er der mange af. Der er mange veje at gå. Men for mig at se, er der er en simpel regel der virker.

Spis det, din krop har brug for!

Spis det, som du kan mærke at din krop har brug for. Mærk efter hvordan du har det i din krop, når du har spist. Hvordan føles det? Får jeg mere energi, føler jeg mig mæt, føler jeg mig træt eller oppustet?  Mærk efter hvad der føles godt i din krop. Vi har forskellige kroppe og noget virker godt på èn krop og noget virker godt på en anden krop. Følg gerne en kostplan hvis du har brug for det i en periode, hvis du er motiveret for det. Sæt dig ind i, hvilke fødevarer der er gode for dig.  Hvis du er i tvivl, så prøv at undlade en bestemt fødevare i en periode og se hvad der sker.

Du kan også prøve at faste, så du får nulstillet din fordøjelse og så stille og roligt indføre forskellige fødevare igen i din kost. Men sørg for at få noget vejledning og hjælp til det.

Du kan sagtens selv, prøve forskellige fødevarer af i en periode. Mærk efter hvad det gør ved dig og din krop. Selv de største eksperter indefor kost og sundhed, de kan ikke mærke, hvordan din krop reagerer. Det kan kun du! Og start i det små med at ændre på noget. På den måde, kan du bedre holde fast i de nye kostvaner, hvis du har behov for at ændre dem.

Husk også, at selvom vi “synder” og spiser noget som vi godt ved, at kroppen ikke har godt af, så er det okay engang imellem. Det vigtigste er, at du spiser det rigtige i dagligdagen.

Motion

Du ved godt, at motion er vigtigt. Kroppen fungere bedre, hvis vi får rørt os. Hjertet pumper bedre og dit kredsløb og din fordøjelse har gavn af, at du får rørt din krop. Men hvordan kommer du op af sofaen, når du bare hader at løbe? Jamen så kan det være, at det er fordi du slet ikke skal løbe. Find den motionsform som du godt kan li`. Det kan være at du har mere lyst til crossfit, karate eller boksning, end du har lyst til at gå i et fitnesscenter eller danse ballet. Vælg det, der tiltaler dig mest.

Find ud af, om du bliver motiveret af at gå på et hold, på faste tidspunkter eller om du mere til individuel træning. Gør det, der giver dig mest energi, det der giver mest tilbage igen. Vælg en motionsform der gør dig glad.  Du kan løbe svømme, cykle, spille fodbold, eller gå til dans  Jeg er sikker på, at der findes en sportsgren til ALLE typer af mennesker – du skal bare finde din!

Du kan også sagtens lave noget sammen med dine børn. Tag en tur i skoven eller ud i parkerne og brug de udendørs træningsredskaber. Det giver også fin motion, at du klatre på legepladsernes tarzanbaner sammen med dine børn. Eller du kan tage en løbetur, med dit barn på cykel ved siden af dig.

Start i det små og ha` ikke for store ambitioner, men sæt realistiske mål, hvis det er det, der motiverer dig. Eller måske behøver du slet ikke sætte dig nogle mål, hvis du bare finder den rigtige motionsform? Så du bare nyder at tage afsted hver gang, så er det glæden der driver dig. Varier også gerne din træningform, så det ikke bliver for ensidigt, det du laver. Og husk på, at du udelukkende gør det for din egen skyld!

Søvn

Vi ved godt at søvn er vigtig og godt for os. Vi mister hurtigt overskud og overblik i hverdagen, hvis vi mangler søvn. Det er vigtigt at få lavet nogle gode soverutiner. Luk ned for skærmen i god tid og gør det på samme tid hver dag, så din krop vænner sig til, at skulle falde til ro på samme tidspunkt hver dag.  Vi har selvfølgelig også forskellig søvnbehov – alt efter vores aktivitetsniveau osv. Men en 7-8 timer er et godt bud på, hvad de fleste har brug for. Find ud af hvad der virker bedst på dig. Måske er det godt at drikke en kop te eller læse i en bog lige inden du skal sove.

Har du for meget tankemylder efter en travl dag, kan det være en rigtig god ide at tænke din dag igennem. Få afsluttet tingene i dit hoved, så det ikke myldre rundt med tanker. Få sagt det der skal siges, hvis der er en episode fra dagen, som ikke helt kan falde på plads. Få tænkt episoden igennem og tænk eller skriv det ned, som du ønsker at handle på.  Så kommer der mere ro på i dit hoved og så sover du bedre.

Fysisk aktivitet i løbet af dagen hjælper også din krop, til at du får en mere naturlig træthed, så du nemmere kan falde i søvn.

Mental balance

Din fysiske krop hænger fuldstændig sammen med dine tanker og følelser og mentale tilstand. Det er altså ikke nok. med en sund kost, motion og søvn. Der skal mere til. For hvis du lever et liv med fuld fart på, hvis du arbejder 60-70 timer om ugen (hvilket i øvrigt ikke er særlig effektivt), så overser du noget vigtigt i dit liv. Nemlig din psykiske og mentale balance. Du kan have nogle følelser, som du ikke rigtig giver plads til. Du kan have svært ved at få sagt fra. Det kan være at du lader andre overskride dine grænser. Eller du kan have svært ved at række ud, eller tage imod hjælp fra andre. Det kan alt sammen sætte sig fysisk i din krop. Det får dig til at føle dig ufri. Og det kan på lang sigt gøre dig syg, stresset, indebrændt, bitter, angst eller ende i en depression.

Det kan du heldigvis undgå, ved at sørge for, at være i en god kontakt med dig selv og din krop. Og det kan du arbejde med på mange måder. Du kan bruge meditation, mindfulness eller åndedrætsteknikker, for at få en bedre kontakt til din krop og dit sind. Der er meget inspiration og hjælp at hente på nettet. Det kræver nemlig, for de fleste, særlig opmærksomhed og vilje, for at få en god kontakt til sig selv og sin krop. Men har du etableret kontakten, så kan du justere og styre efter det du mærker, og du kan blive bedre til at være tro mod det du mærker og handle på det.

Din historie betyder også noget, det du har med dig i din baggage. Hvis du har undertrykt noget i årevis, eller hvis du har et gammelt traume eller en sorg, så begynder din krop, på et eller andet tidspunkt,  at reagerer på det fysisk, det sætter sig simpelthen i kroppen.

Jeg har set eksempler på mange, for hvem det er lykkes med, at “gemme disse symptomer ned i kroppen” i rigtig mange år. Det skyldes bl.a. at vi er opvokset, i en kultur, hvor stort set alt foregår i hovedet og hvor vi ikke får kroppen med. Vi har ganske enkelt adskilt hovedet fra kroppen. Vi  har lært os selv, at lukke af for kroppens signaler. Og når vi så samtidig også lukker af for en del af vores åndedræt, så har vi ikke særlig god kontakt til vores krop. Vi betragter vores følelser, som noget der er adskilt fra kroppen.

Du kan få stærke og uforklarlige smerter i kroppen, hvis der er noget du overhører eller overser i kroppen. Men hvis du går ind og arbejder med årsagen til smerterne, så kan du forebygge, at de ikke forværres eller kommer igen.

Læs også mere om, hvordan du kan få bedre gang i dit åndedræt her.

Den gode nyhed er, at de fleste af dem, som jeg møder i min klinik, de får øje på, hvad der fylder og tynger dem. De finder ud af, hvad det er, de fx. undertrykker, eller ikke giver plads. Men det betyder ikke, at det nødvendigvis er en let opgave.

Men det største skridt er, at få øje på det. Når du har fået øje på det, så kan du begynde at ændre på det. Du kan skabe forandring. Du vil på sigt, kunne få bugt med mange af dine evt. fysiske symptomer og smerter, eller endnu bedre, forebygge dem, hvis du er i stand til at arbejde med disse områder.

  • Spis det du har behov for

  • Dyrk den motion der gør dig glad

  • Skab gode søvnvaner

  • Arbejd med din mentale balance

Rigtig god fornøjelse!

Lisbeth Degn, kropsterapeut

Vil du gerne have hjælp til at få din krop i balance? Læs mere om mine behandlingsforløb her.